Attester

Ved dåb, vielse og velsignelse udleveres der en attest efter den kirkelige handling. Men det kan jo ske, at man får forlagt attesten.
Har du eksempelvis mistet din dåbsattest, kan du altid bestille en ny. Det koster ikke noget.

Der findes forskellige former for attester:

Personattest : Der fremgår oplysninger af civil karakter, der er registreret i CPR, såsom fødsel, forældre, navn, civilstand samt oplysninger om dødsfald og begravelse, hvis det drejer sig om en afdød.

Fødsels- og Dåbsattest : Navn, fødsel, forældre og dåb.

Dåbsattest:  Udstedes KUN, hvis du er født i Sønderjylland og attesterer navn, fødsel, forældre og dåb.

Vielsesattest:  Udstedes ved kirkelig vielse i Folkekirken og attesterer kirkelig vielse og ægtefæller. Kan KUN udleveres hvis man fortsat er gift. Vielsesattest ved borgerlig vielse skal rekvireres hos Borgerservice i den kommune du bor i.

Velsignelsesattest: Her fremgår den  kirkelige velsignelse af borgerligt indgået ægteskab.

Sådan gør du:

Attesterne kan bestilles digital med MitID/NemID inde på borger.dk.

Ved fysisk fremmøde og anmodning om attest på kirkekontoeret skal der forevises gyldigt billedelegitimation.

Du kan se kirkekontorets åbningstider her.

Attester udleveres kun efter forevisning af ID. Der sendes IKKE attester på baggrund af en telefonisk bestilling eller en bestilling på mail. Hvis personen, som skal have attesten, ikke selv har mulighed for at møde op på kirkekontoret, kan de skrive en fuldmagt til en anden, som kan hente den for dem evt. på eget kirkekontor. Fuldmagten skal være med personlig underskrift og skal indeholde tydlige informationer om hvem der giver fuldmagten (fuldt navn og personnummer), hvem der får fuldmagten (fuldt navn og personnummer), og hvilken attest der ønskes.
Denne person skal forevise både fuldmagt og ID, når attesten hentes.

Attester på børn
Forældre kan altid få attester på deres børn under 18 år, uanset om de har forældremyndighed. Det kræver fortsat fremvisning af gyldigt ID.