Vielse og velsignelse

Kirkebryllup
Ved brylluppet siger I ja til at leve sammen som ægtepar og til at elske og ære hinanden. Et kirkebryllup er juridisk gyldigt på samme måde som en vielse på rådhuset. Men et bryllup i kirken foregår som en gudstjeneste med bønner, salmer, bibellæsninger, en vielsestale og velsignelsen.

Et kirkebryllup handler om kristen tro, håb og kærlighed. Vi takker for Guds kærlighed til os og for kærligheden mellem os. Der læses op fra Bibelen og det giver mening at tale om tilgivelse, pligt, troskab og barmhjertighed. Mange oplever, at det giver en særlig mening at sige 'ja' til hinanden i kirken, fordi vi også deler andre store øjeblikke i livet her; både de glædelige og de triste.

Kirkelig velsignelse
Man kan også blive gift på rådhuset, men I kan senere vælge at gå i kirken og få velsignelsen. Det kaldes en ”kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab”.  Den kirkelige velsignelse forløber næsten som vielsesritualet ved et kirkebryllup. Der er dog den afgørende forskel, at præsten ikke spørger jer om I hver især vil tage den anden til ægtefælle (det har I sagt ja til på rådhuset). Hvis I gerne vil have en kirkelig velsignelse, så er det en god ide at aftale en samtale med en præst. Her kan I blandt andet tale om, hvordan I gerne vil have, at ceremonien skal foregå og hvilke salmer, der skal synges. En kirkelig velsignelse kan ligesom et kirkebryllup foregå med mange gæster eller helt privat, bare for jer to.

Samtale med præsten
​Alle brudepar taler med præsten før deres kirkebryllup. I vælger salmer sammen med præsten og drøfter alt det praktiske i forbindelse med vielsen. Præsten forbereder vielsestalen ud fra jeres samtale. Mødet med præsten er også en mulighed for at tale om det, som er væsentligt i jeres liv og forhold. Når I har talt med præsten, vil I blive bedt om at udfylde en vielsesformular  med alle jeres oplysninger. Den finder I her.

Husk en prøvelsesattest
Før vielsen i kirken, skal I have en prøvelsesattest fra kommunen. Denne skal afleveres til præsten eller på kirkekontoret. En prøvelsesattest er et dokument fra kommunen, som bevidner, at I ikke er gift med andre i forvejen. I skal udfylde en ægteskabserklæring og aflevere den til kommunen for at få prøvelsesattesten. Attesten viser, at I opfylder betingelserne for at indgå ægteskab. Prøvelsesattesten er gyldig i fire måneder.

Navneændring i forbindelse med vielsen
Hvis I vil ændre navn i forbindelse med jeres bryllup, skal I selv ansøge om det på borger.dk. I kan som hovedregel få hinandens mellem- og efternavne. Indtil tre måneder efter vielsen er det gratis at få foretaget navneændring.
Læs mere om navneændring her.

Valg af kirke
I kan blive gift i kirken i jeres bopælssogn eller i en anden kirke, I har tilknytning til. Henvend jer til præsten eller kirkekontoret, hvis I vil vide, om I opfylder kravet om tilknytning til kirken. I kan blive gift i folkekirken, når I begge eller en af jer er medlem.